عمومی

نکات طلایی برنامه ریزی

نکته های برنامه ریزی موفق را بیاموزید تا بتوانید اهداف‌ و خواسته‌های ‌تان را محقق کنید. اگر برنامه‌ ریزی دقیق و اصولی برای خود داشته باشید، قطعا به آن پایبند خواهید بود. چون برنامه خود را با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای‌ تان تنظیم کرده ‌اید. در این مقاله به بیان ۶ نکته مهم برنامه ‌ریزی می‌پردازیم. همچنین به شما آموزش می‌ دهیم که چطور برنامه ریزی کنیم تا به موفقیت برسیم.

۱- یک هدف لذت بخش برای خود پیدا کنید

مهم‌ ترین نکته در برنامه ریزی این است که، قبل از هر چیزی شما می بایست یک هدف محکم، انگیزه‌ بخش و لذت بخش برای خود تعیین کنید و برای رسیدن به آن هدف تمام تلاش‌ تان را به کار بگیرید.

هدفی که شما به خاطر آن صبح زود بیدار شوید، آن هدف به شما انرژی لازم برای تحمل سختی‌ها را بدهد و باعث شود انجام هر کار بیهوده اما لذت‌بخشی را کنار بگذارید. اگر برای خودتان هدف نداشته باشید، انگیزه ای هم ندارید. این هدف باید به اندازه ‌ای به شما انگیزه دهد که با شور و شوق زیاد به سمت جلو حرکت کنید تا به آن هدف برسید.

۲- از کارهای کوچک برای رسیدن به هدف شروع کنید

برای رسیدن به هدف اصلی و غایی خود می بایست آن را به هدف ‌های کوچک ‌تر تقسیم کنید. برای درک بهتر موضوع به مثال مقابل توجه کنید: تا به حال به سیب خوردن فکر کرده‌ اید؟ شما نمی‌ توانید آن را یهویی بخورید، چه بسا باید آن را به قطعه‌ های کوچک ‌تر تبدیل کرده و کم‌ کم بخورید.

۳- برای همه کار های روزانه تان تقسیم بندی داشته باشید

از همان ساعت های اولیه روز که از خواب بیدار می شوید برای کل روزتان برنامه ریزی داشته باشید. تمام ساعت های روزتان را تقسیم بندی کنید. حتی زمان های استراحت را هم مشخص کنید. وقتی که اینکار را انجام دهید پرتی زمان شما به حداقل میزان خودش می رسد و می توانید استفاده مفید ازتمام وقتتان داشته باشید.

۴- برای انجام هر کاری محدوده زمانی داشته باشید

نکته مهم دیگر که در پاسخ به سوال چگونه برنامه ریزی کنیم ، باید به آن پاسخ دهید، این است که فقط کافی است بازه زمانی برای هر یک از کارهای خود در نظر بگیرید. بهتر است در مقابل تمام کارهایی که نوشته‌اید، محدودیت زمانی در نظر بگیرید و بدانید که برای انجام هر کاری چه قدر زمان نیاز دارید.

بسیاری از اشخاص در مقابل انجام این کار بهانه های مختلف می‌آورند که زمان دقیق انجام را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم محدودیت زمانی برای کار ها بنویسیم. باید در نظر داشته باشید که لازم نیست زمان دقیق را برای هر کار بنویسید، تنها کافی است زمان تقریبی بنویسید.

۵- در برنامه تان تایم خالی داشته باشید

ممکن است در روز اتفاقاتی رخ دهد که نتوانید کارها را به موقع انجام دهید و به اتمام برسانید. برای مثال ممکن است تلفن ‌تان زنگ بخورد، مهمان های ناخوانده داشته باشید، حال ‌تان بد باشد و… .

نکته مهمی که باید حتما رعایت کنید این موضوع است که نباید تمام ساعت‌ های روزانه ‌تان را با کار پر کنید. باید حتما زمان خالی در طول روز در نظر داشته باشید تا اگر نتوانستید کاری را به موقع و درست انجام دهید و یا به اتمام برسانید، در زمان دیگری آن را جبران کنید تا کارها در یک روز به اتمام برسند. در حال توجه به این نکته اگر در انجام یک کار نتوانستید عملکرد خوب و رضایت بخشی داشته باشید، در طول روز دلشوره انجام نشدن آن را نخواهید داشت. حال ‌تان هم با خودتان بد نمی‌ شود.

۶- خودتان را با خودتان مقایسه کنید

شما فقط باید خودتان را با خودتان مقایسه کنید، نه با دیگران. باید به شکلی برنامه‌ریزی کنید که هر روزتان نسبت به روز قبل پیشرفت کنید.

متاسفانه امروزه با دیدن موفقیت و پیشرفت اطرافیانمان در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، فکر می ‌کنیم که از دیگران عقب افتاده و دیگر راهی برای جبران هم نداریم. در صورتی‌که این فکر کاملا اشتباه است. به همین دلیل پیشنهاد اکثر ما کنار گزاشتن این شبکه ها و تمرکز بر پیشرفت فردی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *