عمومی

فرق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت مدرس؟

فرق بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت مدرس در چیست؟

 

در ابتدا قصد داریم شما را با دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت مدرس آشنا کنیم و سپس به مقایسه این دو دانشگاه پر طرفدار ایران بپردازیم.

دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان که قبلا با نام “تربیت معلم” شناخته می شد. از سال ۹۱ نام آن به  فرهنگیان و یا تربیت دبیری تغییر یافت.در واقع  این دانشگاه برای تربیت ،جذب و تقویت نیروی انسانی مورد نیاز در وزارت آموزش و پرورش و زیر مجوعه‌های آن هر ساله اقدام به پذیرش داوطلب و دانشجو از طریق کنکور سراسری می کند.در واقع تربیت معلم وابسته به آموزش و پروش است . شما برای مقطع کارشناسی وارد این دانشگاه می شوید و بورسیه و سپس استخدام آموزش و پرورش می شوید.

یکی از دانشگاه های پر طرفدار و محبوب بین دانش آموزان، دانشگاه فرهنگیان است. دلیل این محبوبیت بین دانش آموزان این است  که دانشگاه تعهد کاری می دهد.در واقع آینده شغلی شما در این دانشگاه از بدو ورود تضمین شده است.و  دانشجویان بعد از اتمام دوره لیسانس خوداستخدام آموزش و پرورش می شوند.البته که قبولی در این دانشگاه آنقدرها هم آسان نیست و با شرایط خاص و قبولی در فرآیند مصاحبه انجام می گردد.

در زیر به طور خلاصه می بینیم که  مراحل قبولی در دانشگاه فرهنگیان چیست؟

مرحله اول: کنکور

مرحله دوم: خرید سریال

مرحله سوم: مصاحبه

مرحله چهارم: اعلام نتایج نهایی

البته که پس از پذیرش و قبولی در مراحل قبل، برای استخدام شدن،انجام برخی آزمایشات نیز لازم است.

۱- شما از ترم اول دانشگاه حقوق یا کمک هزینه تحصیل دارید.

۲- برای دانشجویان پسر بعد از فارغ التحصیل شدن معافیت از سربازی را به همراه دارد.

۳- استخدام رسمی و تضمینی در اداره آموزش و پرورش به عنوان معلم .البته در صورت داشتن شرایط و موفقیت در آزمون جامع.( که ۹۹% این اتفاق می افتد)

۴-  تمام مدت تحصیل دانشجویان به عنوان سابقه کار محسوب می‌شود و به عنوان استخدام قراردادی از آن یاد می‌شود.

دانشگاه تربیت مدرس یا دبیری شهید رجایی

دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی یکی از دو دانشگاه تربیت معلم کشور می باشد.که  در سال ۱۳۷۲ این مجموعه با مجوز دفتر گسترش آموزش عالی به دانشکده تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای تبدیل شد و از طریق آزمون سراسری در دو رشته کارشناسی، اقدام به پذیرش دانشجو نمود. سپس با توجه به امکانات و توانایی‌های موجود، در سال ۱۳۷۶، با ادغام « مرکز آموزش عالی» و « دانشکده تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای» و با تصویب وزارت فرهنگ و آموزش عالی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی،به مرتبه دانشگاه ارتقا پیدا نموده و به نام رییس جمهور ایران، «دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی‌» خوانده شد.

تفاوت دانشگاه فرهنگیان و دبیری شهید رجایی

اما عمده ترین و مهم ترین فرق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی در رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه‌ها می‌باشد. از آنجا که دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اقدام به جذب دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی می‌نماید. این دانشگاه راهبردی، و تنها دانشگاه کشور است که وظیفه تأمین نیروی فنی را برای تأمین دبیران هنرستان‌ها به عهده دارد و دانشگاه معتبری به حساب می آید.

اکنون این دانشگاه با ۹ دانشکده، یک پژوهشکده و همچنین مرکز آموزش های آزاد و از راه دوره در حال فعالیت است.

  • ۹ دانشکده موجود در این دانشگاه:
  • دانشکده علوم ورزشی
  • دانشکده علوم پایه
  • دانشکده مهندسی برق
  • دانشکده مهندسی عمران
  • دانشکده مهندسی مکانیک
  • دانشکده مهندسی مواد و فناوری‌های نوین
  •  دانشکده مهندسی کامپیوتر
  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی

 

در مجموع دانشگاه فرهنگیان بیشتر بر رشته های هنر و علوم انسانی  تمرکز دارد، در مقابل دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی که بیش تر در شاخه های فنی مهندسی و فنی حرفه ای دانشجو جذب می کند.
قبلا  اصلی ترین هدف و وظیفه ی دانشگاه تربیت مدرس رجایی تربیت دبیر فنی و نیروی کار انسانی لازم برای آموزش و پرورش بوده است. اما اکنون علاوه بر تربیت دبیر، به تربیت دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی که تنها از طریق آزمون سراسری و انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد، نیز می پردازد.
دانشگاه فرهنگیان اغلب به تربیت معلمین مورد نیاز در مقاطع تحصیلی ابتدایی و دبیرستان می پردازد. افرادی که این دانشگاه را انتخاب می کنند بعد از فارغ التحصیلی معمولا دوره ابتدایی و دبیرستان مشغول بکار می شوند.
در هر دو دانشگاه دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدن به مدت ۲ برابر مدت تحصیل، ملزم به اجرای تعهد کاری خود می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *