عمومی

تغذیه و خواب در اردو مطالعاتی

تغذیه و خواب دو رکن اساسی برای انرژی بدن است. هنگام درس‌خواندن و یادگیری مطالب اگر تغذیه مناسب و خواب کافی وجود نداشته باشد انرژی بدن کمتر و کمتر می‌شود و در پی این کمبود انرژی تمرکز بسیار کاهش میابد و بر یادگیری و خستگی بسیار تاثیر می‌گذارد. در طول اردوی مطالعاتی حتما باید به این دو عامل اساسی توجه داشت.
تعطیلات عید امسال مصادف با ماه مبارک رمضان است و بسیار از دانش‌آموزان روزه هستند و انرژی کمتری دریافت می‌کنند. به غیر از کسانی که به علت پزشکی نمی‌توانند روزه بگیرند.

روزه داران حتما باید در وعده سحری غذاهایی با قند طبیعی مصرف کنند. خوراکی هایی که دارای قند مصنوعی و کالری بالا هستند بی حوصلگی و خستگی و احساس ضعف را در طول روز به همراه دارند. همچنین خوراکی های کم کالری انرژی را برای مدت زمان طولانی تری ذخیره می‌کنند. همچنین روزه داران در اردوی عید باید توجه داشته باشند که برای افطار حتما از نوشیدنی های گرم استفاده کنند و از خوراکی هایی نظیر خرما و توت برای بالا بردن انرژی استفاده کنند. شکلات و آب نبات ها دل درد و احساس سنگینی به همراه دارند و انرژی را به شدت کاهش می‌دهند.

روزه داران باید به خواب کوتاه هم توجه داشته باشند و در میان بازه‌های پایانی قبل افطار یک خواب چند دقیقه‌ای می‌تواند در ذخیره انرژی به دانش‌آموزان کمک کند.

و کسانی که توانایی روزه داری ندارند بهتر است موارد زیر را رعایت کنند:
۱- از کافئین بیش از حد پرهیز کنید. کافئین به مقدار زیاد انرژی کاذب به همراه دارد که برنامه‌ی خواب شمارا تحت تاثیر قرار می‌دهند.
۲- قند مصنوعی را به حداقل برسانید. همانطور که قبلا گفتیم قند های مصنوعی کالری بالا دارند و احساس خستگی و سنگینی را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهند.
۳- غذای گرم در وعده ناهار مصرف کنید.
۴- به هیج عنوان هنگام مطالعه خوراکی نخورید. هم تمرکزتان را از دست می‌دهید، هم باعث پرخوری شما می‌شود.
۵- در بین روز اگر احساس خستگی کردید می‌توانید از خوراکی های سرد استفاده کنید. خوراکی هایی نظیر بستنی به سرحالی شما کمک شایانی می‌کنند.
۶- از نوشیدنی انرژی‌زا به هیج عنوان استفاده نکنید. این نوشیدنی ها هم به معده شما آسیب می‌رساند هم سر درد و خستگی به همراه دارد.

به غیر از تغذیه مناسب خواب کوتاه هم میتواند تاثیرات بالایی در انرژی دانش‌آموزان داشته باشد. توصیه ما این است که دانش‌آموزان در میان بازه‌های مطالعاتی پایانی خوابی کوتاه در حد یک ربع داشته باشند. توجه داشته باشید این خواب نباید خیلی زیاد طولانی شود جون باعث کسلی دانش‌آموز می‌شود.

نکته پایانی و مهمترین بخش، استفاده حداقلی از تلفن همراه است. اگر در میان بازه‌های مطالعاتی سرگرم استفاده از تلفن همراه خود شوید تمرکزتان در مطالعه کاهش می یابد. همچنین در میان بازه‌ها ذهن به استراحت نیاز دارد و استفاده از تلفن همراه مانع آن می‌شود.

امیدواریم با استفاده از نکات قید شده بهرمندی هرجه تمام تری از اردوی مطالعاتی عید داشته باشید.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *