عمومی

هوش چند گانه چیست؟

هوش

برای درک موضوع هوش چند گانه لازم است در ابتدا خود هوش را معنی کنیم.

به راستی هوش چبیست؟

هوش توانایی ای ذهنی ای را گویند که قابلیت‌ های متنوعی مانند استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئال، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان های متنوع و یادگیری را در خود جا می دهد.

نظریه‌ های مربوط به هوش در طول تاریخ بسیار تغییر کرده‌اند. اما در واقع هوش چیزی است که توانایی زندگی روزمره را در ما شکل می دهد.

هوش های چندگانه گاردنر چیست؟

در سال ۱۹۸۳ یک روانشناس آمریکایی، هاوارد گاردنر نظریه ای را مطرح کرد.

در ادامه آن توضیح می داد که اگر شخصی به عنوان مثال در ریاضی قدرت بالایی ندارد به این معنی نیست که هوش آن شخص پایین است. چه بسا شاید او در جنبه های دیگری از زندگی هوش بالاتری دارد.

گاردنر اعتقاد داشت که هوش انسان به دسته های مختلفی تقسیم می شود که به آن ها هوش های چندگانه می گویند.

چیزی را که باقی روانشناسان به مهارت می شناختند مثل توانایی های موسیقیایی، گاردنر آن ها را یک نوع هوش معرفی می کرد.

این قضیه کاملا صحیح است. چون شخصی که هوش ریاضی بالاتری دارد به اندازه شخصی که هوش اجتماعی بالا دارد جهان را درک می کند و فقط نوع نگاه آن ها به دنیا متفاوت است.

گاردنر هوش های چند گانه را در ابتدا به ۶ قسمت و سپس با تحقیقات گسترده تر به ۹ قسمت تقسیم کرد.

این بدان معنی نیست که شما فقط یکی از این ۹ تا را دارید بلکه به این معنی است که شما در آن مورد نسبت به بقیه موارد استعداد بیشتری دارید.

در ادامه این ۹ مورد را به شما معرفی می کنیم و شما می توانید با بررسی دقیق آن ها ببینید در کدام استعداد بیشتری دارید.

۱- هوش طبیعی

هوش طبیعی توانایی انسان را در تبیین موجودات زنده از جمله گیاهان، حیوانات هم چنین حساسیت و داشتن احساسات یبشتر به ویژگی های دیگر در دنیای طبیعی (ابرها، سازه های سنگی) مشخص می کند.

این هوش در گذشته تکاملی ما به عنوان شکارچی، جمع آوری کنندگان و کشاورزان به وضوح ارزش بالایی داشت.

هم چنان این هوش در زمینه هایی مثل گیاه شناسی، جانورشناسی، طبیعت گردی و حتی برخی رشته هایی مثل آشپزی بسیار به کار می آید.

اگر این هوش، هوش غالب شما باشد به احتمال زیاد با دیدن هر گل، حیوان و یا هر اثر حتی معمولی طبیعی شگفت زده می شوید و از آن ها خوشتان می آید.

۲- هوش موسیقیایی

این هوش برای شما با توانایی درک ریتم، تون، لحن و دیگر جنبه های موسیقی می باشد.

این هوش ما را قادر می سازد تا به عنوان یک سازنده، رهبر ارکستر، نوازنده، خواننده و یا حتی یک شنونده خوب به ایجاد، تکثیر و تفکر بر روی موسیقی، روی بیاوریم.

این نکته جالب توجه است، اغلب میان موسیقی و احساسات ارتباطات عاطفی شدیدی وجود دارد؛ و بین موسیقی و ریاضی تفکری مشترکی به اشتراک گذاشته می شود.

اگر این نوع از هوش های چندگانه در شما بالا است، توانایی درک موسیقی بسیار بالایی دارید.

به شکلی که که ملودی ها به راحتی در ذهن شما باقی می ماند و یا حتی مواردی که می خواهید حفظ کنید را با ریتمی خاص در ذهن خود نگه می دارید.

۳- هوش مربوط به هستی

از جمله هوش هایی که جزو آخرین دسته بندی هوش های چندگانه قرار گرفته است.

هوش مربوط به هستی بود.

این هوش موجب می شود که شما به مراتب بیشتر از اطرافیانتان به تفکرات عمیقی راجع به جهان هستی مثل مسائل فیلسوفانه معنی زندگی، این که چرا به دنیا می آییم و چرا می میریم، روی بیاورید.

۴- هوش منطقی – ریاضی

هوش منطقی-ریاضی در افراد توانایی محاسبه، اندازه گیری، درک فرضیه ها و غیره به وجود می آورد. افرادی که این هوش در آن ها غالب می باشد به راحتی می توانند ارتباط منطقی بین مضوعات مختلف را درک کنند و مسائل پیچیده ریاضی را هم فهمیده و حل کنند.

این هوش شما را قادر می سازد روابط و ارتباطات را درک کنید و از تفکرات انتزاعی، نمادین و همچنین مهارت های استدلالی متوالی و الگوهای خاص بهره ببریم.

۵- هوش برون فردی

هوش برون فردی توانایی درک و تعاملی است که اغلب با مردم دیگر درگیر است.

این هوش شما را قادر می کند تا تفاوت های افراد را درک کنید، احساسات آن ها را متوجه شوید. وقتی که شخصی ناراحت و یا عصبانی است حتی بدون آنکه چیزی از خود بروز دهد آن را به آسانی زودتر از بقیه بفهمید.

۶- هوش اندامی-جنبشی

هوش هیجانی اندامی به افراد توانایی استفاده از انواع مهارت های فیزیکی را می دهد.

ورزشکاران، رقصنده ها، حتی جراحان و از این قبیل شغل ها، افرادی با هوش اندامی-جنبشی قابل را به خود جذب می کنند.

شما اگر این هوش را زیاد دارید به راحتی می توانید حرکات ورزشی را انجام دهید و ارتباطات بسیار خوبی با بدنتان دارید.

۷- هوش زبانی

هوش زبانی یکی از هوش های چندگانه است که در آن به کارگیری واژه ها و توانایی برقراری ارتباط خوب از طریق گفتار را در شما فعال می کند.

هوش زبانی به شما این کمک را می کند تا ترتیب و معنی واژه ها و سطوح عمیق زبان را کامل متوجه شوید و از آن ها به راحتی استفاده کنید.

۸- هوش درون فردی

هوش درون فردی در درک خودتان و احساساتتان بسیار موثر است. از این دانش ها در برنامه ریزی و هدایت زندگی خود می توانید به خوبی استفاده کنید.

افراد با هوش درون فردی عموما آگاهی بسیار خوبی از احساسات و توانایی های خود دارند و علاوه بر آن بر شرایط انسانی حاکم می باشند.

بنابراین روانشناسان، رهبران معنوی و فیلسوف ها این هوش را به خوبی درون خود پرروش داده اند.

۹- هوش تصویری – فضایی

هوش فضایی توانایی تفکر چند بعدی است. اصلی ترین ویژگی این هوش شامل درک تصاویر ذهنی، استدلالات فضایی، مهارت های گرافیکی و هنری و تخیل فعال می باشد.

دریانوردان، خلبانان، مجسمه سازان، نقاشان و معماران معمولا دارای هوش تصویری-فضایی بالایی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *