عمومی

تاثیر تغذیه بر یادگیری

تغذیه از جمله ارکان های اصلی تامین انرژی بدن می باشد. همه انسان‌ها برای تامین انرژی بدنشان برای انجام فعالیت های روزانه به غذا نیاز دارند.

کاهش انرژی و تمرکز با تغذیه

رژیم غذایی دارای سطح بالای چربی‌های اشباع ‌شده در اصل یادگیری و حافظه را مختل می‌کنند. متأسفانه، مواد غذایی با چربی‌های اشباع‌ شده در اغلب مدارس موجود و قابل تهیه برای دانش آموزان هستند. سیب‌زمینی سرخ‌شده، دسرهای بسیار شیرین، چیزبرگر، ناگت مرغ و سایر موادی که در فروشگاه ها موجود می باشند و توسط کودکان و نوجوانان مصرف می‌شوند، قدرت مغز این افراد را پایین می‌آورند.

کاهش قدرت یادگیری کم خونی فقرآهن چیست ؟

کمبود آهن و کم خونی از مشکلات عمده تغذیه ای در کشور ما به حسای می آید. همانطور که کمبود آهن می تواند در همه مراحل زندگی باعث کاهش قدرت ادراک و هم چنین یادگیری گردد ولی اثرات نامطلوب کم خونی در دوران شیرخوارگی و دوره اوایل کودکی غیر قابل جبران می باشد. کم خونی و فقر آهن در کودکان سنین مدرسه هم با تاخیر رشد خفیف همراه می باشد و درمان کم خونی باعث افزایش سرعت رشد در کودکان می شود. کم خونی و فقر آهن در کودکان سنین مدرسه باعث کاهش قدرت یادگیری آن ها می شود.ضریب هوشی این کودکان امتیاز کمتری از حد طبیعی برآورد شده است.

تاثیر صبحانه در یادگیری:

صبحانه یکی از وعده های اصلی غذایی است که بر هوش و یادگیری تاثیر بسزایی دارد. یکی از عوامل مهم در راستای افزایش قدرت هوش خوردن صبحانه کامل و مقوی برای کودکان و نوجوانان است.

صبحانه مقوی لازم است متشکل از تمام گروه های غذایی از جملع پروتیین ها، کربوهیدرات ها و فیبر ها باشد. باید میزان گرمی و سردی مزاج در آن کاملا متعادل باشد.

اگر اهل خوردن صبحانه های مفصل نیستید میتوانید صبحانه خود را با خوردن یک لیوان شیر و خرما به اتمام برسانید.

اما برای افزایش میل به خوردن صبحانه لازم است نکاتی را رعایت کنید

۱- خوردن شام سبک از شب قبل

۲- به موقع خوابیدن و در نتیجه به موقع بیدار شدن از خواب

۳- تنظیم زمانی و داشتن وقت مکافی برای خوردن صبحانه

در نتیجه یکی از وعده های مهم غذایی در یادگیری بهتر صبحانه می باشد.

این وعده را حتما جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *