دسته‌بندی نشده

مهارت مهم‌تر است یا مدرک؟

مهارت مهم‌تر است یا مدرک؟

وقتی این دو گزینه را روی ترازو می‌گذاریم به این معنا نیست که آنها نمی‌توانند روی یک کفه قرار بگیرند بلکه این مقاله برای کسانی نوشته شده است که بین این دو مورد تردید دارند و یک جای کارشان می‌لنگد!
بهترین حالت این وضعیت داشتن مدرک به همراه مهارت در آن شغل است؛ ولی اگر فقط مدرک داشته باشیم و مهارتی در آن حرفه نداشته باشیم چه باید کنیم؟
بیشتر ادارات دولتی و مشاغل آزاد و یا حتی شرکت‌های خصوصی کسی که مدرک نداشته باشد را استخدام نمی‌کنند ولی اگر همان شخص مهارت نداشته باشد آن شغل برای او نیز مناسب نیست.


🔺مدرک‌گرایی

در این نظام (مدرک‌گرایی) کسانی که دارای مدرک در شغل مورد نظر هستند از حقوق طبیعی و شهروندی خود برخوردارند، و اگر در شغلی مهارت دارید باید مدرک‌تحصیلی آن را هم دارا باشید، به طور مثال شما در رشته عکاسی مهارت زیادی دارید و بسیار باتجربه هستید در نتیجه مدرک هم در این نظام فکری نیاز است! البته ناگفته نماند که کشور ایران بیشترین دانشجوهای فارغ‌التحصیل از مقطع دکتری دارد!

🔺مهارت‌گرایی

ملاک ما صرفا گرفتن مدرک که یک تکه کاغذ است و ارزشی بدون مهارت ندارد نیست، بلکه هدف کسب مدرک همراه با آموختن می‌باشد.
از سال ۱۳۹۰، بازاندیشی و بازنگری در نظام طبقه بندی مشاغل و جبران خدمت در وزرات کار را شروع کرده‌ایم. در این میان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برای وزارت کار مطرح شده، این مسئله است که اولویت را از مدرک تحصیلی به سمت مهارت گرایی تغییر بدهیم.
مدرک دانشگاهی و رشته تحصیلی، با زمینه‌ی شغلی و موفقیت ارتباط قطعی ندارد و افراد کمی هستند که دقیقا در رشته‌ی تخصصی خودشان کار می‌کنند.


در نتیجه لازمه‌ی موفقیت و داشتن یک شغل خوب و مطلوب مهارت است.

 

نویسنده: ریحانه کریمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *